Ga naar de bovenkant van de pagina

Emmi Pikler

Stichting Nederland

  • Foto bij Pikler® SpeelRuimte
  • Foto bij Pikler® SpeelRuimte
  • Foto bij Pikler® SpeelRuimte

Pikler® SpeelRuimte

Pikler® SpeelRuimte

​In het drukke leven van alle dag is er vaak geen tijd om rustig en ongestoord langere tijd naar je kind te kijken. Tijdens de SpeelRuimte groep kijk je samen met de begeleidster naar wat je baby of dreumes op dat moment aan het leren is en hoe hij dat doet. Je krijgt ideeën over welk spelmateriaal hij daarbij nodig heeft en wat je kunt geven om hem te stimuleren in zijn onderzoek. De begeleidster is waar nodig bij de kinderen en als het zich voor doet, laat ze zien hoe je met respect voor beide kinderen een conflict kunt begeleiden /oplossen.

Tijdens de gespreksavonden spreek je andere ouders en ontdek je dat ze vaak dezelfde vragen hebben als jij. De begeleidster komt met suggesties wat je bijvoorbeeld kunt doen om je kind aan een slaapritme te wennen of wat er nodig is zodat je kind ook ‘alleen’ kan spelen, terwijl je zelf in de buurt wat anders doet.

SpeelRuimte kan je veel bieden voor een positieve en plezierige relatie met je kind, een stevige basis voor de toekomst.

Hoe werkt SpeelRuimte?

In SpeelRuimte komen vijf tot acht kinderen rond dezelfde leeftijd (ontwikkelingsniveau) en hun ouders samen. De bijeenkomsten duren anderhalf uur. Er staat speel- en klimmateriaal materiaal aantrekkelijk opgesteld in de ruimte.
Ouders kijken vanaf de kant, hoe hun kind speelt en de omgeving ontdekt. De begeleidster van de groep grijpt alleen in als daar een reden voor is, bijvoorbeeld als een kind zijn eigen grenzen (nog) niet kent en/of hulp nodig heeft in een benarde situatie. Die rustige beschikbaarheid en interesse in zijn streven naar onafhankelijkheid, helpen het kind te vertrouwen op zijn eigen kunnen. Ouders kunnen ontspannen toekijken hoe de begeleidster met de kinderen omgaat.

Voor wie is SpeelRuimte?

SpeelRuimte is bedoeld voor ouders die begeleiding en verdieping willen in hun ouderschap. Voor ouders die kennis willen maken met de pedagogische visie van Emmi Pikler en deze wellicht in de praktijk willen brengen. Het is geschikt voor alle kinderen tussen 4 en 24 maanden, ook die te vroeg geboren zijn of kinderen met aangeboren afwijkingen als het Down syndroom. De nadruk op het eigen initiatief en tempo van de bewegingsontwikkeling en de betekenis daarvan voor de autonomie van het kind maakt deze groepen bijzonder geschikt voor ook deze kinderen.
Ook voor ouders van meerlingen kan de groep een ontspannen en leerzame tijd zijn.


Waar zijn SpeelRuimte groepen?

Op onderstaande lokaties worden regelmatig SpeelRuimte groepen gegeven.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met de begeleidster in je buurt.

verder lezen...

Amsterdam        

Hedie Meyling, Pikler® pedagoog
h.meyling@chello.nl

Arnhem

Jantine Peters, Pikler® pedagoog
jantine.peters@hetnet.nl

Deventer        

Jantine Peters, Pikler® pedagoog
jantine.peters@hetnet.nl

Eindhoven

Gonny Tromp, Pikler® pedagoog
welkom@gonnytromp.nl

Goirle

Lucia de Jong, Pikler® pedagoog
lucia50dejong@gmail.com

Schoorl

Margo Walbrun Plug, Pikler® pedagoog in opleiding
aymara@dds.nl

Wageningen

Aafke Huisman, Pikler® pedagoog
aafke.huisman@hetnet.nl

Zenderen        

Jeanine Mulder, Pikler® pedagoog
info@duimelotzenderen.nl

Zutphen

Jantine Peters, Pikler® pedagoog
jantine.peters@hetnet.nl

Wat leren ouders tijdens SpeelRuimte?

Ze ontwikkelen het basisvertrouwen dat hun kind initiatieven kan
nemen en uit zichzelf kan leren. Hoe ze hun kind in zijn eigen
individualiteit kunnen observeren, begrijpen en van hem kunnen genieten.
Hoe ze de behoeften van hun kind in overeenstemming kunnen brengen met
hun eigen behoeften. Wat ze in verschillende ontwikkelingsstadia kunnen
'verwachten' van hun kind. Welke taal aankomt bij jonge kinderen,
waardoor ze zich gezien voelen. Op welk moment ingrijpen in de
activiteit van hun kind noodzakelijk is, en nog belangrijker, op welk
moment niet. Een omgeving te scheppen die voor het kind fysiek veilig
is, cognitief uitdagend en emotioneel voedend. Consequent zijn, heldere
grenzen stellen en verwachtingen uitspreken in het ontwikkelen van
discipline.

Waarom SpeelRuimte?

Deze ouder/kind groepen bieden ouders ondersteuning en verrijking in
hun ouderschap en vergroot voor beide partijen de speelruimte in hun
relatie. Ze geven ouder(s) de kans om samen met hun kind te groeien en
een ontwikkelingsproces door te maken waarin beiden actief zijn en van
elkaar leren. Vanuit hun liefde (h)erkennen de ouders de authenticiteit
van hun kind en hun verantwoordelijkheid voor zowel zijn afhankelijkheid
als zijn recht op autonomie. Het kind leert zichzelf te zien via de
ogen van de ouders. In de relatie tussen ouder en kind ontstaat
samenwerking en plezier. In SpeelRuimte leren ouders welke voorwaarden nodig zijn waaronder het gevoel van eigenwaarde van hun kind zich kan ontwikkelen.

Introductie bijeenkomst

Voor de start van een nieuwe groep wordt er een
introductiebijeenkomst gehouden waar ouders en andere belangstellenden
informatie krijgen over de pedagogische visie van Emmi Pikler, de aard
van de groepen en de begeleiding. Bij deze bijeenkomst wordt ook gebruik
gemaakt van filmmateriaal. Ouders die zich willen inschrijven voor de
groepen worden gevraagd om eerst deel nemen aan deze bijeenkomst. Deze
introductie is zonder kinderen.

Ontmoetingsavonden voor ouders

Voor de ouders worden regelmatig gespreksavonden georganiseerd. Er
wordt dan nader ingegaan op vragen en situaties of op thema's die thuis
spelen rond het samenleven met kinderen, zoals slapen, eten, structuur,
grenzen, verzorging en spelen. Bij sommige thema's maken we gebruik van
films uit het Pikler Instituut in Boedapest.

"De baby leert in het verloop van zijn bewegingsontwikkeling niet alleen op zijn buik draaien, rollen, kruipen, zitten, staan en lopen, maar hij leert ook te leren. Hij leert zich zelfstandig met iets bezig te houden, interesse in iets te ontwikkelen, uit te proberen, te experimenteren. Hij leert moeilijkheden overwinnen. Hij leert de vreugde en de bevrediging kennen die ontstaan uit het slagen, het resultaat van zijn geduld en doorzettingsvermogen."

Emmi Pikler

  • Foto bij Beste (aanstaande) ouder en grootouder,
  • Foto bij Beste (aanstaande) ouder en grootouder,
  • Foto bij Beste (aanstaande) ouder en grootouder,

Beste (aanstaande) ouder en grootouder,

Je bent waarschijnlijk met een speciale vraag of wens op deze pagina aangekomen.
Hoewel onze inspiratiebron, kinderarts Emmi Pikler, veel praktische adviezen heeft, geven we op deze site geen ‘recepten’ over opvoeden, omdat ieder kind en iedere ouder uniek is.
We nodigen je uit om met de kennis en ervaringen van Pikler meer te kijken naar je kind voordat je gaat handelen.

Onze Pikler® pedagogen hebben een aanbod waarmee ze jouw ouderschap kunnen vereenvoudigen en versterken.

  • SpeelRuimte   Begeleide ouder/kind groepen tussen 4 en 24 mnd.
  • Thuisbegeleiding
    Individuele begeleiding van ouders en kind ( 0- 30 mnd.)
    Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen unieke manier. Als dat in de thuissituatie tot vragen leidt, biedt begeleiding aan huis een mogelijke oplossing.
    Samen met de Pikler® Pedagoog kijk je bijvoorbeeld naar de motorische ontwikkeling en welk speelgoed passend is. Of zijn er vragen over eten, slapen, verschonen of grenzen stellen?
    Door samen te reflecteren op de bestaande situatie, ontstaan nieuwe inzichten die vaak ter plekke kunnen worden uitgeprobeerd
  • Cursus voor aanstaande ouders
  • Opleiding tot Piker® Pedagoog
    Deze driejarige opleiding is met name bedoeld voor professionals die met jonge kinderen en hun ouders werken.
    Soms is een ouder zo enthousiast over de ervaringen met SpeelRuimte, dat hij/zij zelf de Pikler® Opleiding wil gaan volgen.
    Tijdens een intake gesprek wordt dan gekeken of deze opleiding een goede keuze is.

PDF BestandFolder - Opleiding tot Pikler Pedagoog.pdf

Ervaringen van ouders

verder lezen...

Ik vond het boek 'De visie van Emmi Pikler' erg instructief. Mijn vrouw las het ook en paste de volgende morgen een en ander toe op de commode en ... tot haar verbazing was het aankleden geen worsteling meer ...Dat vind ik zo bijzonder aan de ideeën van Pikler, het is zo door en door waar en zo voor de hand liggend, dat je niet snapt dat je eraan voorbij kunt gaan.

Borg, vader van Esme, 14 mnd.

Met een dochter van bijna drie jaar en een tweeling van 10 maanden plus een halve baan heb ik het super druk. Ik had de hele dag het schuldige gevoel dat ik tekort schoot in het geven van aandacht. Dat is dankzij de praktische raadgevingen die ik kreeg in een Pikler cursus een stuk verbeterd. Ik gebruik nu de individuele verzorgingsmomenten om er helemaal te zijn voor mijn kinderen. Dit werkt ook goed voor mijn oudste dochter. Zij weet nu wanneer ik er 100% voor haar ben en wanneer het de tijd is voor haar broertjes.
Het vele praten met de baby's op de commode was eerst wel even wennen, maar je ziet dat ze er rustig van worden en zowel zij als ik genieten van deze één op één momenten.

Sascha, moeder van Els, 3 jaar en een tweeling van 10 mnd.

Toen Bas geboren werd besloot ik om een jaar te stoppen met werken en het eerste jaar er helemaal voor hem te zijn. De eerste maanden was het echt genieten zo samen met hem. Hij dronk goed en sliep goed. Toen hij 6 maanden was begon ik me wat zorgen te maken want hij wilde eigenlijk alleen maar bij mij zijn. Had ik hem teveel verwend? In die tijd zag ik bij een vriendin de video 'Vrij Bewegen'. Daarop zag ik hoe geweldig kinderen bewegen die op hun rug worden neergelegd en tijd voor zichzelf krijgen om te bewegen en te spelen. Met ondersteuning van mijn man heb ik Bas terug gelegd op zijn rug (hij zat altijd op schoot of in wipper). Dat was wel een paar dagen wennen met wat huilen. Maar nu heb ik een heel vrolijk kind dat uit zichzelf is gaan rollen en langere tijd voor zichzelf kan spelen met dat grappige speelmateriaal wat ik ook op die Pikler film had gezien. Een echte aanrader!

Charlotte, moeder van Bas, 9 mnd.

Ik kwam naar 'SpeelRuimte' toen Trevor 19 maanden oud was. Ik was gewend hem heel veel ruimte te geven en hem zelf zijn grenzen te laten zoeken. Ik leerde heel snel dat hij in feite vroeg om duidelijke grenzen en dat het heel goed mogelijk was hem die op een respectvolle manier duidelijk te maken. Hij reageerde er heel goed op en zocht onmiddellijk meer contact. Ik voel dat ik nu op een heel natuurlijke manier met hem kan communiceren en grenzen kan aangeven en ben daar dankbaar voor. Hij geniet van onze tijd in 'SpeelRuimte', van het feit dat ik er ben en naar hem kijk en zonder dat hij er iets anders hoeft te doen dan geconcentreerd spelen en daar geniet ik weer van.

Louise, moeder van Trevor, 22 mnd.

Op het kinderdagverblijf vroegen ze mij of ik voor Achab een makkelijke broek mee wilde nemen. Ze lieten mij zien dat hij problemen heeft met bewegen in zijn strakke jeans. Ik had daar nooit bij stil gestaan. Snel nadat ik hem ruime kleding ging aandoen begon hij met kruipen. De leidsters hadden ook na een Pikler cursus ander speelgoed gekocht en daarmee speelt Achab veel leuker.

Laila, moeder van Achab, 11 mnd.

Wat een genot om je kleinkind in alle rust te verschonen en steeds te kijken hoe ze reageert. Ze volgt mijn hand naar het doosje met doekjes en kijkt dan intensief naar het doekje. Begrijpt ze al wat er daarna gaat gebeuren? Ik denk het wel, het is fantastisch om het gevoel te hebben samen aan het verschonen te zijn! Die gulle lach als ze weer mijn ogen heeft gevonden!

(oppas) oma van Anna, 4 mnd.

© 2015 - 2024 Emmi Pikler Stichting Nederland
algemene voorwaarden
website: voorloper.com

© 2015 - 2024 Emmi Pikler Stichting Nederland | algemene voorwaarden | website: voorloper.com

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van de website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoord