Pedagogie
Pikler’s denkbeelden, werkwijze en ‘raadgevingen’ klinken zo logisch en zonneklaar. Toch blijkt de uitvoering ervan in de praktijk van alle dag, het zij in het gezin of in het kinderdagverblijf nog niet zo vanzelfsprekend. Wat is haar geheim?
Emmi Pikler vertrouwde volledig op haar kindbeeld, dat van het competente kind; de nieuwsgierige baby die wil leren en ontwikkelen.
Het beeld wat je van een baby hebt, bepaalt je handelen. Voor veel volwassenen is het lastig om het kind zijn eigen zelfstandige leerproces te gunnen, omdat ze een beeld hebben van een afhankelijke baby die ze alles moeten leren.
Natuurlijk is de volwassene verantwoordelijk voor hoe hij/zij het leven van de baby en peuter vormgeeft. De manier waarop bepaalt in welke mate de baby zijn ontwikkelingsmogelijkheden optimaal kan benutten.
Uit recent hersenonderzoek blijkt onder meer de waarde van Pikler’s denken over zelfstandige bewegings- en spelontwikkeling voor de vorming van het brein in de eerste levensjaren.
We hopen dat Pikler’s kernthema’s bewegen, spelenen verzorgen je inspireren en het leven en omgaan met kinderen verrijken en vereenvoudigen.
Belangrijk is dat wij ons het wezenlijke eigen maken. Het wezenlijke is:
Observeer! Leer je kind kennen! Als je werkelijk ziet wat hij nodig heeft, als je voelt wat hem werkelijk dwars zit, wat zijn behoefte is, dan zul je hem ook goed behandelen, zul je hem goed begeleiden en opvoeden.Emmi Pikler’s slotwoorden in haar boek voor ouders ( Mit tud már baba? 1940)