Ga naar de bovenkant van de pagina

Emmi Pikler

Stichting Nederland

  • Foto bij Professionals
  • Foto bij Professionals
  • Foto bij Professionals

Professionals

Ons cursus aanbod is aanvankelijk ontwikkeld voor professionals in de kinderopvang. Inmiddels groeit de interesse voor Pikler’s werkwijze ook bij medewerkers van consultatiebureau’s en organisaties voor kraam- en jeugdzorg. Graag nodigen wij alle professionals uit die met jonge kinderen en hun ouders werken, kennis te nemen van Pikler’s visie. Er is ook de mogelijkheid om de driejarige Opleiding tot Pikler® pedagoog te volgen. Deze opleiding is gecertificeerd door het Pikler® Verband Europa en wordt gegeven door Hedie Meyling, erkend Pikler® docent zie: www.pikler-verband.org.

De Pikler® pedagogen hebben een aanbod aan cursussen en workshops en maken in overleg ook trainingen op maat.

Het aanbod:

 

  • Training ‘de ongekende mogelijkheden van een 0‐ jarige’

PDF BestandDe ongekende mogelijkheden van een nul jarige.pdf

Let op: de prijzen worden per 1 april 2023 aangepast. Download de nieuwe prijzen hier:

PDF BestandBijlage: nieuwe prijzen per 1 april 2023.pdf

  • Opleiding tot Pikler® pedagoog
    Voor een verdere verdieping in het werk van Emmi Pikler kun je de driejarige Opleiding tot Pikler® pedagoog volgen. Deze opleiding is gecertificeerd door het Pikler® Verband Europa en wordt gegeven door een erkende Pikler® docent.

PDF BestandFolder - Opleiding tot Pikler Pedagoog.pdf

  • Introductiecursus
    Bestaat uit de eerste 5 basislessen van 2,5 uur en 2 keer coachen op de werkvloer
  • Workshops
    In een workshop van tenminste 2 uur wordt met een thema’s naar keuze gewerkt
  • Coaching op de werkplek
    Deze werkwijze blijkt in de kinderopvang de meest doeltreffende vorm te zijn.
  • Studiedag
    In overleg en kan de inhoud van een studiedag naar wens worden samengesteld. Een studiedag duurt meestal van 10.00 tot 16.00 uur.
    Er kan een keuze gemaakt worden uit verschillende inhoudelijke thema’s.
verder lezen...

De inhoudelijke thema’s zijn:

  1. Visie en uitgangspunten van Emmi Pikler
  2. Betekenisvolle verzorging op de commode
  3. Zelfstandige bewegingsontwikkeling
  4. Spelen en spelmaterialen
  5. Voeden en (zelfstandig) eten
  6. Inrichting en dagprogramma
  7. Baby’s die huilen
  8. Hoe gaan baby’s en peuters met elkaar om?
  9. In gesprek met baby’s

Werkvormen

Tijdens de training wisselen verschillende werkvormen elkaar af. Er wordt een theoretisch kader geschetst, we analyseren filmbeelden, de deelnemers doen samen opdrachten en er wordt gebruik gemaakt van zelfervarings-oefeningen.
Verder is er voldoende tijd voor het stellen van vragen en discussie. Tijdens de training zoeken we samen naar mogelijkheden om het geleerde in de praktijk te kunnen brengen.

 

Hier een paar reacties uit de Nederlandse kinderopvang:

verder lezen...

Het is eigenlijk allemaal zo logisch wat Pikler zegt. Ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik ooit anders heb gewerkt.

Dorien, pm-er

Toen ik in de Piklergroep kwam werken was ik volleerd leidster met ruim 10 jaar ervaring en stond niet te trappelen om weer met een nieuwe methode te moeten werken. Maar de visie van Pikler gaf mij en daardoor ook de kinderen rust, regelmaat en respect.

Vera, pm-er

Veel punten uit het pedagogische plan kunnen dankzij de praktische werkwijze van Pikler nu in praktijk worden gebracht. Mijn manier van adviseren is sinds mijn kennis van Pikler voorgoed veranderd.

Els, pedagoog

Doordat ik nu meer vooruit denk, weet ik wie wat nodig heeft, dat laat ik de baby´s ook weten wanneer ze huilen en dan is de rust meestal gauw weergekeerd. De kunst is om juist in stress-tijd rustig te blijven werken en vooral aandacht aan de kinderen te geven tijdens het verzorgen.

Rachida, pm-er

We merken dat de stille kinderen nu meer tot hun recht komen; ze laten zich meer horen. Terwijl de drukke kinderen juist rustiger zijn geworden door de Pikler aanpak.

Evelien, leidinggevende

Tegenwoordig ga ik tevreden naar huis; ik heb de kinderen voldoende goede aandacht gegeven en ze laten dat merken door zelf heel geconcentreerd bezig te zijn. Vroeger ging ik naar huis met het idee dat ik weer niet voldoende aandacht had gehad voor de individuele kinderen, nu is dat gelukkig anders.

Chantal, pm-er

De pedagogisch medewerkers zijn nu veel meer betrokken bij de ontwikkeling van de kinderen, omdat ze door te observeren zoveel meer van de kinderen begrijpen en leren.

Bastiaan, directeur

Ouders van kinderen in de kinderopvang

Wat vertellen jullie veel over mijn kind; ik krijg de laatste tijd veel meer gedetailleerde informatie, dat vind ik leuk en leerzaam!

Vader Eric

Het was even wennen om mijn baby op de harde grond te zien liggen maar toen ik zag hoe fijn zij daar bewoog en speelde ben ik haar thuis ook meer op de grond gaan leggen en op aanraden van de leidster met makkelijk zittende kleding. Ze speelt nu ook langer zelf.

Moeder Maaike

De manier van staande een schone luier aantrekken was een keerpunt. Sinds ik dat ook doe (was wel even oefenen) is er geen strijd meer tijdens het verschonen, het is nu zelfs gezellig samen met mijn (bewegelijke) zoontje. Zo krijg ik via de kinderopvang ook wat over Pikler mee.

Moeder Bianca

© 2015 - 2024 Emmi Pikler Stichting Nederland
algemene voorwaarden
website: voorloper.com

© 2015 - 2024 Emmi Pikler Stichting Nederland | algemene voorwaarden | website: voorloper.com

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van de website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoord