Ga naar de bovenkant van de pagina

Emmi Pikler

Stichting Nederland

Pikler internationaal

De websites van Internationale Pikler Organisaties

Argentinië:

Chili:

Duitsland:

Frankrijk:

Groot Britannië:

Hongarije:

Nederland:

Verenigde Staten:

Oostenrijk:

Zwitserland:

Overkoepelende Pikler Organisaties

Pikler pedagogen

Deze personen hebben de Pikler® opleiding afgerond en zijn bevoegd om de Pikler® introductiecursus, workshops en advies te geven.

Bovendien kunnen zij Pikler® SpeelRuimte groepen begeleiden.

Amsterdam

Kitty Oonk
Begeleiding van ouders en kinderen
Cursussen voor ouders
Cursussen voor professionals
Specialisatie bewegingsontwikkeling


Eefde / Zutphen
Noortje Brul
Begeleiding van ouders en kinderen
Cursus voor ouders en professionals

Eindhoven
Helen Janssen
Cursussen voor ouders en professionals
Coaching in de kinderopvang


Geldrop / Eindhoven
Gonny Tromp
Begeleiding van ouders en kinderen
SpeelRuimte-groepen begeleidster
Cursussen voor ouders en professionals
Coaching in de kinderopvang

Goirle / Tilburg
Lucia de Jong 
Begeleidster van ‘De Speelwinkel’
SpeelRuimte-groepen begeleidster

Hall
Jantine Peters 


Lelystad
Myrthe Kok-Vonkeman

Oosterbeek / Arnhem
Hedie Meyling
Docent van de Opleiding tot Pikler® pedagoog
Begeleiding van gezinnen
SpeelRuimte-groepen begeleidster
Cursussen voor ouders en professionals


Schagen
Lea de Vries
Cursussen voor professionals
Coaching in de kinderopvang

Wageningen
Aafke Huisman 
SpeelRuimte-groepen begeleidster


Zenderen
Jeanine Mulder-van den Heuvel
SpeelRuimte-groepen begeleidster
Cursussen voor professionals

Hengelo

Karin Yoneya 

SpeelRuimte-groepen begeleidster

  • karin@flowparenting.nl
  • www.flowparenting.nl
  • 06-53732384

Zwolle

Joyce Kroes

Pikler pedagoog®

Patriottenlaan 1 

8014 XP Zwolle

038–200 15 54

www.kindercentrumdoen.nl

Instagram: @spelenbijdoen

Facebook: @kindercentrumdoen

 

Gavere (BELGIË)
Isa Deschuyteneer
Begeleiding van ouders en kinderen
SpeelRuimte-groepen begeleidster
Cursussen voor professionals

De Emmi Pikler Stichting

Foto bij De Emmi Pikler Stichting

De stichting brengt het unieke gedachtegoed van Emmi Pikler onder de aandacht van ouders en professionals. Vanuit onze overtuiging dat alles wat jonge kinderen in hun eerste jaren over zichzelf en hun omgeving leren, van invloed zal zijn op de rest van hun leven.​

Via de Emmi Pikler Stichting Nederland wordt er, door Pikler® pedagogen, advies en begeleiding gegeven door middel van een opleiding, workshops, SpeelRuimte, coaching en lezingen. Zie activiteiten.
Tevens geeft de stichting boeken en films uit. Zie winkel.

De stichting onderhoudt contact met het Pikler® Instituut in Boedapest en maakt deel uit van het Pikler® Verband Europa.

Om de visie van Emmi Pikler zo ‘zuiver’ mogelijk te houden, is de naam Pikler® wettelijk beschermd en mag alléén gebruikt worden door diegene die de 3 jarige Pikler® opleiding hebben voltooid.
Natuurlijk kan een professional of kinderdagverblijf wel aangeven, geïnspireerd te zijn door het werk van Emmi Pikler.

Het bestuur

  • Katja van der Weide, voorzitter
  • Gerdien Bleijenburg, secretaris
  • Miranda Hooghart, penningmeester
  • Baukje van der Veen
  • Jet van Bennekom

Postadres

Musicalstraat 26
1323 VP Almere 
036-8419667
contact@pikler.nl

Emmi Pikler

Foto bij Emmi Pikler

Emmi Pikler werd in 1902 in Wenen geboren. Ze werd aan het kinderziekenhuis van de Universiteit van Wenen tot kinderarts opgeleid. Professor Von Pirquet en kinderchirurg Salzer waren haar belangrijkste leermeesters. Zij stonden bekend als zeer progressief in hun benadering van jonge kinderen en dat trok studenten uit de hele wereld. De nadruk lag op preventie en op het belang van vrije beweging en spel en op respectvol omgaan met het kind. 

Opvoeding van haar dochter

Toen Pikler in 1931 een dochter kreeg, besloten zij en haar man hun kind nooit te forceren in haar ontwikkeling. Ze wilden haar eigen ritme respecteren en haar vanaf het begin de mogelijkheid geven haar eigen initiatief in beweging en spel te volgen. Emmi Pikler werd bevestigd in haar hypothese dat een kind - wanneer het de kans krijgt te onderzoeken en te leren in zijn eigen tempo - beter leert zitten, staan, spreken en denken dan een kind dat gestimuleerd of geholpen wordt in haar ontwikkeling.

Begeleiden van ouders

Vervolgens begeleide Emmi Pikler tien jaar lang ouders op de manier waarop zij met haar dochter omging. Wekelijks bezocht ze de gezinnen om hen te begeleiden en concrete aanwijzingen te geven. Ze hielp ouders te vertrouwen op de aangeboren competenties van hun kinderen en het eigen ritme te respecteren. Pikler zag deze kinderen over het algemeen opgroeiden tot vrolijke, nieuwsgierige en coöperatieve kinderen. Dat leidde tot een boek voor ouders, later in het Duits vertaald als "Friedliche Baby's, zufriedene Mütter".

Kindertehuis Lóczy

Direct na de tweede wereldoorlog werd ze gevraagd de leiding op zich te nemen van een kindertehuis in Boedapest. Dit tehuis wordt Lóczy genoemd, naar de straat waarin het gevestigd was. Later kreeg het tevens de functie van Nationaal Methodologisch Instituut voor Kindertehuizen.

verder lezen...

Emmi Pikler nam in 1946 de leiding op zich van het kindertehuis Lóczy in Boedapest. Ze was ervan overtuigd dat ook in een tehuis kinderen zo verzorgd kunnen worden dat ze zich optimaal kunnen hechten en ontwikkelen. Daarmee ging ze in tegen de toen gangbare inzichten.

De zorg voor kinderen in Lóczy is gebaseerd op vier principes:

  • Het belang van onafhankelijke activiteit voor het kind.
  • Het belang van een hechte relatie met een of meer volwassenen.
  • Het belang van een omgeving die het zelfbewustzijn en het bewustzijn van anderen voedt.
  • Het belang van een goede lichamelijke gezondheid.

Wonen in Lóczy 

In het huis konden 32 kinderen wonen. Ze werden meestal aan het begin van het eerste levensjaar opgenomen omdat ze niet in hun eigen gezin konden opgroeien.

De meeste kinderen werden na een paar jaar geadopteerd. Een aantal keerden terug naar hun familie of werden opgenomen in een pleeggezin. De kinderen woonden gemiddeld anderhalf tot drie jaar in Lóczy. Verzorgsters begeleidden zo lang mogelijk dezelfde groep van acht kinderen van zoveel mogelijk dezelfde leeftijd.

Het dagelijkse leven

De kinderen leefden in een ruimte die zó ingedeeld was dat elk kind in alle rust gebaad, verschoond en gevoed kon worden. Daardoor kon er tussen de volwassene en het kind een hechte relatie ontstaan, een gevoel van veiligheid.
Dat is een voorwaarde om vrij te kunnen spelen, bewegen en onderzoeken.
De verzorgster hielt tijdens de individuele verzorging een overzicht over de ruimte waarin de andere kinderen speelden of sliepen. Ze greep alleen in als daar een noodzaak toe was. Elk kind, ook een kind met een handicap, beweegt en speelt vanuit eigen initiatief. Het kreeg de tijd die het nodig heeft om zichzelf, zijn omgeving en de anderen te leren kennen.

Onderzoek en internationale scholing

Vanaf het begin deed Emmi Pikler wetenschappelijk onderzoek in Lóczy, naar de algehele ontwikkeling van jonge kinderen.
Sinds 1971 worden beroepskrachten getraind in de Emmi Pikler methodiek.
In 2009 opende het instituut een crèche. In 2011 moest van regeringswege het tehuis sluiten (zoals zovele andere instellingen in Hongarije).
Gelukkig blijft het praktische werk, als rolmodel behouden in het kinderdagverblijf en de SpeelRuimte groepen voor ouders en kinderen
In het instituut worden nog steeds seminars gegeven in verschillende talen, die door mensen uit de hele wereld bezocht worden.
Deze seminars maken deel uit van de Opleiding tot Pikler Pedagoog die nu ook in Nederland te volgen is.

Internationale bekendheid

Na de positieve ervaringen met ouders in haar kinderartsen praktijk, besloot ze de zorg in het kindertehuis op dezelfde manier te organiseren. Ze deed tevens uitgebreid onderzoek naar de psychomotorische ontwikkeling van baby's en peuters die in het kindertehuis opgroeiden. De resultaten werden bekend gemaakt in wetenschappelijke tijdschriften en later verwerkt in het boek "Lasst mir Zeit". Vanaf het begin werd het werk van Emmi Pikler zorgvuldig gedocumenteerd. Eerst door tekenares Clara Pap en fotografe Marian Reismann, daarna werd er veel gefilmd. Dit materiaal wordt nog steeds gebruikt voor scholing. Vanaf de jaren zeventig was er regelmatig contact tussen Emmi Pikler en vakmensen in het buitenland. En vanaf de jaren tachtig gaf ze voordrachten over haar werk op internationale symposia en conferenties. Emmi Pikler bleef vrijwel tot het eind van haar leven actief werkzaam in het kindertehuis Lóczy. Ze overleed in 1984.

Over ons

Alles wat jonge kinderen in hun eerste jaren over zichzelf en hun omgeving leren en ervaren, is van invloed op de rest van hun leven.
Vanuit deze overtuiging wil de Pikler® Stichting het unieke gedachtegoed van Emmi Pikler onder de aandacht brengen van ouders en professionals.

Op deze site vind je inhoudelijke informatie over de visie van Emmi Pikler, een aanbod van training en scholing, dvd’s, boeken en ander materiaal.

Cookie verklaring

Voor een prettige gebruikerservaring maakt deze website gebruik van cookies.

De cookies worden alleen functioneel gebruikt.

Bijvoorbeeld als je iets via de webwinkel wil bestellen of je account in de webwinkel wil bekijken.
De Emmi Pikler Stichting verzamelt geen gegevens via cookies.

© 2015 - 2024 Emmi Pikler Stichting Nederland
algemene voorwaarden
website: voorloper.com

© 2015 - 2024 Emmi Pikler Stichting Nederland | algemene voorwaarden | website: voorloper.com

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van de website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoord